Willem Jan rolde ooit de nachthoreca uit en ontdekte dat er op het gebied van bier méér was dan halve liters pils. Nu is hij bij ons de baas van alles wat lekker is met een schuimkraag. Hij weet wat je wil drinken voordat je het zelf doorhebt, trekt je uit je comfortzone zonder dat je het in de gaten hebt, en zorgt ervoor dat je bij ieder biertje weer een stapje verder gaat.
Wat is het meest verrassende dat je hebt geleerd sinds je bij Marktzicht met speciaalbier bezig bent?
“Ik kwam uit de nachthoreca, dus daar verkoop je vooral halve liters. Ik dronk toen nog helemaal geen speciaalbier. Maar hier? Man, hier werd het vuur aangewakkerd. Elke werkdag kreeg ik zo’n 300 vragen over bier. Dus toen ben ik Stibon gaan doen, de opleiding tot bierambassadeur. Daar dook ik echt de diepte in. Wist je dat Amersfoort in de Middeleeuwen de #4 bierstad van Nederland was? Of dat sours zuur zijn om dezelfde reden dat melk over de datum is? Tja, je leert elke dag weer wat bij.”
Hoe bepaal je welke speciaalbieren op de kaart komen?
“Je begint met de klassiekers: Duvel, Orval, dat soort bieren. Dan ga je naar oude stijlen zoals de trappisten, en daarna zoek je de gekkere bieren op. Homeland, Frontaal, het Uiltje, noem maar op. Als je van elke stijl zes bieren hebt, heb je wat mij betreft een mooie kaart. Met de wisseltap en de koelkast kan ik alle kanten op. Soms geldt: hoe gekker, hoe beter. We hadden laatst een biertje met muntsmaak. Daar knipper je even van, maar mensen vonden het fantastisch.”
Welk speciaalbier heeft voor jou het meest bijzondere verhaal?
“Amersfoorts bier, anno 1475, dat we hier verkochten. Wij waren de eerste kroeg die dat mocht serveren. De maker dook de geschiedenis in en probeerde dat oude bier na te maken. Dat was alsof je letterlijk terug in de tijd stapte. Maar als ik nu iets moet noemen, dan zeg ik onze Eigenwijss. Ik was onderdeel van dat hele brouwproces. Dat maakt het toch wel persoonlijk, dus dat verhaal vertel ik graag.”
Even flauw doen hoor: Als je een bier zou zijn, welk speciaalbier zou dat dan zijn?
“Stout! Nee, sour… Nee, geintje. Ehm, ik denk een NEIPA. Avontuurlijk en met een volle body. Net zoals ik in mijn werk altijd op zoek ben naar nieuwe smaken en ervaringen. Die NEIPA’s brengen altijd iets speels en verfrissends, en dat past wel bij mij.”
Hoe maak je van een simpele biersuggestie een ervaring die mensen niet vergeten?
“Ik vind het leuk om mensen steeds meer uit hun comfortzone te trekken. Ze geruststellen dat ik weet wat ik doe en wat ik over bieren vertel, zodat ze durven proeven. Dat is de truc: vertrouwen winnen en dan laat je ze iets drinken waarvan ze zelf nooit hadden gedacht dat ze het lekker zouden vinden.”
Wat is een veelgemaakte fout die mensen maken bij het drinken van bier?
“Mensen walsen bier zoals wijn, maar daar sla je het bier mee dood. Ze denken dat de aroma’s dan beter vrijkomen, maar in werkelijkheid lijkt het alsof je een biertje drinkt dat al een uur op tafel staat. Je kunt het oppervlak beter langzaam vergroten door hem voorzichtig te draaien. Dat helpt, maar niet dat overdreven walsen.”
Kun je op basis van iemands persoonlijkheid voorspellen welk bier ze zullen bestellen?
“Ja en nee. Ik hou er niet zo van om mensen in hokjes te plaatsen, maar je ziet wel patronen. Oudere, bourgondische mannen gaan voor zwaardere en donkere bieren. Hippe jonge meiden kiezen vaker voor sours en fruitige bieren. En als mijn vrienden komen, tap ik meteen halve liters zonder dat ze iets hoeven te zeggen. Zakenlui? Die gaan natuurlijk voor de 0.0%.”
Is er een biersoort waar je zelf niet van houdt, maar die je toch met passie serveert?
“Stouts, absoluut. Niet echt mijn ding, ik hou meer van frisse fruitige IPA’s. Maar het is een fantastische stijl. Je kunt er zoveel mee, en het heeft vaak een hoger alcoholpercentage. Als je een stout hebt met smaken van framboos en chocola, of eentje die op bourbonvaten heeft gelegen, dan vind ik dat wel echt bijzonder.”
Wat zou je nog willen veranderen aan de bierkaart van Marktzicht?
“Grote flessen bier, van 750ml. Zet zo’n fles op tafel, net als een borrelplank, en deel het met zijn allen. Samen hetzelfde bier proeven en daarna weer een nieuwe fles bestellen. Dat verbindt mensen en zorgt voor veel gezelligheid.”
Als je een nieuw speciaalbier voor Marktzicht zou mogen brouwen, wat zou dat dan zijn?
“Een gerookte herfstbock. Marktzicht in de winter is knus, gezellig, een tweede woonkamer. Zo’n donker gerookt bier past daar perfect bij. Dan krijg ik meteen zin om bij de open haard te zitten met een dekentje. Dat zou wel het ultieme Marktzicht-biertje zijn.”
Tip voor de bockbierliefhebbers: Willem jan heeft een prachtige selectie van meer dan 10 herfstbocks gemaakt. Vanaf 1 oktober zijn de eerste bocks bij ons te proeven!
Kom langs en laat je verrassen!
Of je nu voor een klassieker gaat of een van de gekste bieren op de kaart kiest, één ding is zeker: je krijgt altijd iets bijzonders in je glas. Kom dus vooral langs en laat je verrassen (of kijk op Untappd).